Ze lopen eigenlijk altijd voorop, het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Altijd kijken naar innovaties of nieuwe technieken om de opleidingen op een zo hoog mogelijk peil te houden, én toekomstbestendig.
De laatste innovatie betreft: esports als integraal onderdeel van de opleiding. Niet dus als een aparte studie, maar ingebed in alle onderwijsprogramma’s om het leren te vergemakkelijken, leuker te maken, en om vooruit te lopen op de steeds digitaler wordende tijden.
Op dinsdag 7 september opende in het GLR de prachtige Esports Space, een spectaculaire nieuwe arena die niet alleen kansen biedt voor de studenten, maar ook voor partners uit de wereld van esports voor het organiseren van toernooien, workshops en launch parties. De ruimte, die is ingericht met 24 hoogwaardige gamecomputers, 4K-regieruimte en shoutcasters booth, is een echte eyecatcher en zal zeker bij esports-fanaten en gamers tot de verbeelding spreken. Het ziet er echt geweldig en futuristisch uit, gezien deze sneek peak. Alles over de Esports Space leest (en kijkt) u hier.
Bij deze opening speelde ons eigen iPool project, dat in Rotterdam een vliegende start had, een bescheiden maar niet onbelangrijke rol. Tegelijkertijd met de opening van de Esports Space vond ook de lancering van de iPool tafel plaats op een prachtige plek in het Grafisch Lyceum, in een mooie open ruimte vol in de loop, direct naast de kantine. Hier kunnen de kids ‘gewoon’ pool spelen wanneer ze dit willen (immers: iPool heeft als kenmerk dat je op de pooltafel gewoon kunt poolen net zoals op een standaard munttafel), maar als dan het iPool systeem wordt aangezet verandert de tafel in een soort interactieve tablet, en wordt de gehele tafel gedigitaliseerd. Dan kunnen allerlei spectaculaire en interessante varianten worden gespeeld, bijvoorbeeld op educatief gebied of om vaardigheden te trainen. Gedigitaliseerd – maar dus wél gewoon met de keu in de hand op een ogenschijnlijk ‘normale’ pooltafel.
In drie aparte sessies nam KNBB-directeur Willem La Riviere alle aanwezigen mee in de wereld van het iPool, en hoe na het baanbrekende Smartpool/Smartcue scholenproject nu iPool studenten via poolen meeneemt in een nieuwe, digitale wereld. Studenten die wederom bevestigd zullen worden in wat velen van hen al weten: dat poolen heel cool is, leuk en leerzaam.
Na afloop van de drie sessies kreeg Willem onverwacht bezoek van voormalig League of Legends pro Fabian Diepstraten, in de esports wereld beter bekend onder zijn nickname Febiven. Ondanks zijn ‘pensioen’ is Fabian toch nog slechts 24 jaar, en als één van de allergrootste esporters ter wereld had hij met trots even daarvoor de Esports Space geopend. Febiven bleek een echte poolliefhebber te zien, en dus kwam hij nog even langs om door La Riviere te worden bijgepraat over pooltactieken en -technieken. Vanzelfsprekend nam Febiven ook zelf de keu hierbij ter hand – en hij deed dit met verve. Ook Rob Hoogstraten, de voorzitter van het College van Bestuur bij GLR en drijvende kracht achter het iPool binnen het Lyceum, kwam met veel plezier een balletje stoten.
KNBB-directeur Willem La Riviere stak na afloop zijn trots niet onder stoelen of banken. “Het is echt heel mooi en eervol dat wij als KNBB met het iPool-project zo’n mooie plek innemen in één van de meest bruisende en innovatieve opleidingsplekken van Nederland. En dan ook nog in het prachtige Rotterdam, dat met digitale ontwikkelingen voorop loopt. Dit gaat heel mooi zijn voor ons als KNBB en voor het poolen, en het kan een volgende stap betekenen onze biljartsport in het digitale tijdperk steeds toekomstbestendiger te maken.”
Voor meer informatie over iPool zie www.ipool.nu
Contact via info@knbb.nl of via de lokale activatiepartner House of esports info@houseofesports.nl